
En aquest
context, Gentil és armat cavaller i ha de renunciar a l’amor de la pastora
Griselda per anar a lluitar contra els àrabs amb el seu oncle Guifré. Mentre es
dirigeix al Rosselló per a lluitar s’atura al Canigó, on la fada Flordeneu el
sedueix i amb ella recorre el territori i aprèn les llegendes de la seva terra.
Mentre, però, el seu oncle ha estat derrotat a mans dels sarraïns, per la qual
cosa Gentil és acusat de deserció i quan Guifré el troba, el mata llençant-lo
muntanya avall. Quan Tallaferro descobreix qui és l’assassí del seu fill vol
venjar-se’n però en el conflicte intercedeix l’abat Oliba, del monestir de
Ripoll, que imposa al botxí de Gentil la construcció d’un monestir sobre la
seva tomba.

Finalment, a l’epíleg
trobem referències al context coetani a la creació del poema (finals del segle
XIX), amb el diàleg entre els campanars de Sant Miquel de Cuixà i Sant Martí
del Canigó, que reflexionen sobre el caràcter efímer de l’existència humana
front a la perdurabilitat i grandesa de la natura.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada